Desatero pro trvalé udržení zdravého životního stylu


Protože ti, kteří zdravý životní styl dodržují dlouhodobě už žádné rady nepotřebují, je toto desatero věnováno těm z vás, kteří buď opakovaně začínáte, anebo jste demotivovaní z pomalých výsledků svého snažení. Jak vylepšit tah na bránu se dozvíte v následujících deseti bodech.

1.       Vědět, co konkrétně chci

Konkrétně znamená, že to můžete např. namalovat, nebo naprosto přesně víte, jak to vypadá, jak byste se v tom cítili. Nemá cenu si dávat obecné cíle typu „zhubnout“, „jíst zdravěji“, „více cvičit“, „více spát“ atd. Zkuste se vžít do situace, že to, co chcete, už máte. Lépe tak odlišíte zástupné cíle od těch skutečných.

Dostatečně konkrétní cíl by mohl vypadat následovně: „chci zhubnout 5 kg do odjezdu na letní dovolenou“ nebo „chci do svého jídelníčku každý den zařadit 400g zeleniny“ nebo „chci ze svého volného času věnovat každý týden 150minut pohybovým aktivitám“ nebo „alespoň 5 dní v týdnu budu spát 7 hodin“.

 

2.       Rozdělit si cíl na malé kroky

Záleží na tom, z jaké pozice začínáte měnit svůj životní styl. Snažte si rozdělit váš „velký“ cíl na menší, krátkodobě dosažitelné. Naše psychika potřebuje dostávat pravidelnou krátkodobou zpětnou vazbu, že se věci dějí správně. Dlouhodobými velkými cíli může být lehce zmatená a pak se mluví o slabé vůli či selhání.

 

Odškrtáváte si rádi splněné úkoly ze seznamu? Ano?

Tak to si pak musíte dávat postupné, malé cíle a dopřát vaší duši tu radost z „odškrtnutí“. Díky tomu můžete čerpat další pozitivní energii či motivaci pokračovat dále.

 

3.       Vědět, co pro to potřebuji

Co chcete, již víte, ale nevíte jak toho dosáhnout? Zkuste se zamyslet, co pro to potřebujete. Identifikujte si ideální stav – jak by to mělo probíhat, aby se vám to podařilo. Vypište si na papír své potřeby a promyslete, jak byste to mohli nejlépe udělat, aby byly naplněny.

 

4.       Plánovat dopředu

V plánu můžete vždy udělat změnu, ale když žádný nemáte, jak se můžete orientovat, zda se ubíráte správným směrem? Plánujte, plánujte, plánujte a ať už tomu říkáte jakkoli, vždy je dobré vědět, co je třeba kdy udělat pro to, abych se pohybovala směrem k cíli a ne směrem opačným. Kdo nemá rád slovo plán, může tomu říkat příprava. I náhoda přeci přeje připraveným.

 

5.       Připravit si záložní plán B

Součástí dobrých plánů je i jeho B verze. Když víte, co by vám váš plán mohlo překazit, můžete se připravit na to, jak s tím naložíte. Např., pokud máte v plánu jít v pondělí odpoledne běhat do lesa a ona se přižene bouřka a krupobití, můžete si třeba dát nějaké cvičeníčko doma či ve fitku, anebo si lehnout na gauč a běhání si naplánovat na příští den.

 

6.       Hledat a nacházet na změně hlavně to příjemné

Nežehrat na to, že nemůžu jíst bůček, ale spíše se radovat, že můžu poznávat nové chutě netradiční zeleniny. Nezoufat si z toho, že musím jít večer běhat, ale těšit se na to, že ucítím vůni rozkvetlých stromů.

 

7.       Okamžitě se odměňovat, když zvládnu něco obtížného a nečekat až na „velký“ výsledek

Každý úspěch zaslouží odměnu a náš mozek a psychika to nutně potřebují. Nezáleží, zda je to odměna věcná (šperk, oblečení, kosmetika), či nějaký pěkný zážitek – divadlo, pěkný film v TV, horká vana či něco úplně jiného.

 

8.       Umět si říci o pomoc

Nebát se svěřit se svými potřebami. Pokud vás motivuje chodit cvičit s někým, řekněte kamarádce, aby chodila s vámi. Pokud vám manžel dělá večer chutě na jídlo, které jíst už nechcete, poproste ho, ať s vámi večeří zdravě, pokud řešíte nějaké psychické problémy, nebojte se nechat si pomoci od psychologa.

 

9.       Zbavit se perfekcionismu – nemusím být na 100%, stačí na 80%.

Nebuďte na sebe příliš přísní. Nemusí to být přeci dokonalé, stačí, když to je vyhovující. Neupínejte se na dietní plány a přísný režim cvičení a dopřejte si i trochu volného prostoru pro svoje „hříchy“. Když si je dopřejete plánovaně, určitě nebudete litovat.

 

10.   Udělat si ze životního stylu zábavu

Nebrat zdravotní styl jako povinnost, ale jako zábavu či hru. Když se to jednou nepovede, hra pokračuje a jede se dál. Hra je nabitá pozitivními emocemi, baví nás to, chceme pokračovat – přesně opak toho, jak většinou nahlížíme na povinnosti.

 

Tereza

 



Pokud životní styl pojmete jako hru, která nemá poražených, můžete si užít plno zábavy. Není smyslem být 100%, 80% plně postačuje. Těch posledních 20% k dokonalosti je totiž nesmírně namáhavých a možná za to ani nestojí.



Potřebujete filtr pro články, videa a e-booky?



Řekli o nás