Jsou vaše předsevzetí SMART? Chytrý cíl


Dáváte si předsevzetí, třeba ta novoroční?

Pokud "ANO" zkuste jej podrobit krátké analýze. Často používaná pomůcka je anglická zkratka SMART. Pokud budou vaše předsevzetí splňovat parametry SMART - chytrého cíle mají velkou šanci na úspěch.

S – Specific (specifický, konkrétní) – odpovídáme na otázku CO

Když si dáte předsevzetí např. žít zdravěji, není od věci si tento pojem přesně definovat. Co to znamená ve vašem případě? Více se hýbat, lépe jíst, více spát? Nebo snad vše dohromady? Snažte se být co nejkonkrétnější a popište si, co všechno váš cíl obnáší.

 

M – Measurable  (měřitelný) – odpovídáme na otázku KOLIK?

Lze výsledek vašeho snažení změřit? I z tohoto důvodu se zdá obecný cíl „žít zdravěji“ příliš obsáhlý. Pokud tedy zredukujeme předsevzetí na „více se hýbat“, musíme si položit otázku, kolik? Měřitelnost zde může mít několik podob – kolik minut týdně věnuji fyzické aktivitě, kolik kroků denně ujdu nebo kolikrát týdně zajdu do fitka (nebo něco úplně jiného).

 

A – Achievable (dosažitelný) – odpovídáme mimo jiné na otázku JAK?

Všechno jde, když se chce, to je jasné. Nicméně, je zde reálná šance, že cíle dosáhneme? Pokud si např. obézní žena dá předsevzetí, že zhubne na postavu modelky, bude nejspíš brzy zklamaná. A to i přes to, že bude ze začátku v hubnutí úspěšná. Je proto lepší, zvolit si cíle menší, na které dohlédneme a až poté si dávat předsevzetí další.

 

R – Relevant (relevantní, aktuální) – odpovídáme mimo jiné na otázku PROČ?

Opravdu je můj cíl nyní tím hlavním, na co se hodlám zaměřit? Pokud ne, je zbytečné si takové předsevzetí dávat – přineslo by nám to jen zklamání a menší sebedůvěru do budoucna.

 

T – Time- bound (termínovaný) – odpovídáme na otázku KDY a DO KDY?

Pravděpodobně každý z nás si již dal různá předsevzetí a cíle, kde nebylo jasně stanoveno, kdy se mají uskutečnit. Takové cíle se většinou nesplní nikdy. Na příkladu cíle „více se hýbat“ by termínovanost vypadala následovně: Každý čtvrtek v 18.00 a sobotu v 10.00 si půjdu zaběhat nebo každý den vystoupím při cestě do práce o zastávku dříve a dojdu vzdálenost pěšky (pokud je to váš případ, nezapomeňte však na pohodlné boty) nebo každý další měsíc zvýším množství své pohybové aktivity o 10 minut týdně, než se dostanu na 150 minut týdně.

Splnění všech vašich cílů vám přeje 

MUDr. Ing. Tereza Hodycová

 



S.M.A.R.T. cíl neboli chytrý cíl je:

Specifický - otázka CO

Měřitelný - otázka KOLIK

Dosažitelný - otázka JAK

Relevantní - otázka PROČ

Termínovaný - otázka DO KDY



Potřebujete filtr pro články, videa a e-booky?



Řekli o nás