Rozchoďte to! Jak navýšit denní množství pohybu?


Hypokinesa, co to je? 

Hýbeme se nedostatečně, vedeme sedavý způsob života, trpíme hypokinesou, čím dál tím více ve spojitosti s poklesem fyzické aktivity stonáme. Tradičně se mluví o onemocnění srdce a cukrovce, ale s poklesem fyzické aktivity souvisí i bolesti zad, velkých kloubů, se kterými se setká více než 2/3 populace. Náš životní styl již nevyžaduje fyzickou práci, počet osob opravdu manuálně pracujících klesá, většina z nás sedí během pracovní doby před počítačem. Jak při našem rychlém životním stylu, velkém pracovním nasazení a u většiny žen ještě s druhou „domácí směnou“, vtěsnat do nabitého životního programu více fyzické aktivity?

Zkuste to rozchodit! Chůze je idál. 

Pravděpodobně jste slyšeli, že je optimální ujít za den 10 000 kroků. 10 000 kroků ze den, může být pro plně zaměstnanou ženu, která jezdí do práce autem téměř nedosažitelný cíl. Její „standartní“ množství při pracovním dni se klidně pohybuje okolo 4000 kroků denně. Aby splňovala dostatečné množství, měla by de facto více než zdvojnásobit denní množství kroků…už jen ta představa může odradit.

Dobrá zpráva je, že „Každý krok se počítá!“.

Každý z nás je individuální, v jiné fyzické kondici, s jinými pohybovými předpoklady, s jinými riziky, ale pro všechny platí, že pokud zvýšíme pohybovou aktivitu o 30% nad současné množství, překročíme tím práh, který je nutný k dosažení efektu. Toto 30% zvýšení se příznivě projeví na naší zdravotní prognóze. V praxi to znamená, že i když výše zmiňovaná žena dosáhne při vší snaze „jen“ 5500 kroků, což bychom objektivně hodnotili stále jako nedostatečné množství, její zdravotní prognóza se významně zlepší oproti předcházejícímu stavu. Zvýšila si denní množství pohybové aktivity o více než 30%.       

Kam na ty kroky chodit?

Choďte, co můžete. Lodičky či jinou společenskou obuv nechávejte v kanceláři, nasaďte sportovní boty  a jděte část cesty z práce či do práce pěšky. Nevolejte do vedlejší kanceláře telefonem, vzkaz dojděte osobně vyřídit, vynechte výtah, místo na kávu jděte s přáteli na procházku, plánujte aktivní prožití času s rodinou. Hledejte kešky (http://wiki.geocaching.cz/wiki/Co_a_jak_v_geocachingu)  choďte na výlety.

Jak se motivovat k pohybu? Vaši osobní motivátoři, jak vybírat krokoměr? 

Skvělým pomocníkem a motivátorem při zvyšování počtu kroků je krokoměr.  

Na trhu je možné koupit různé modely v poměrně velkém cenovém rozpětí. Kvalita krokoměru je závislá na způsobu záznamu kroků. K běžnému záznamu postačí jednoduchý přístroj, který vám orientačně spočítá, zda jste své denní penzum kroků splnili. Náročnější uživatelé si mohou koupit krokoměr bidirekcionální, tj. snímající signály ze směru vertikálně i vodorovně, aby se zamezilo falešnému načítání kroků. U těchto dražších přístrojů je možné data zaznamenávat do počítače, vést dlouhodobé záznamy, grafy plnění cílů, hodnoty spálených kalorií, množství ušlých kilometrů. Můžete si instalovat mobilní aplikaci načítající kroky do vašeho chytrého telefonu. Velmi motivující jsou aplikace, kde je možné své nachozené kroky a vzdálenosti sdílet na sociálních sítích, vzájemně se s přáteli povzbuzovat či se nechat „táhnout“ výkony druhých. Není nic účinnějšího než sdílená starost či radost, nic více motivujícího, než když vám hned po ránu na telefonu bliká, že někdo už stihl svých "ranních 5000..."

MUDr. Marie Skalská



 



Chůze je skvělou možností, jak dostat do svého pracovního dne větší množství fyzické aktivity. Pro náš zdravotní přínos se "načítají" i relativně krátké 10-15 minutové úseky pohybu, takže opravdu každé navýšení počtu kroků za den má smysl. Milé dámy, pokud budete navyšovat množství kroků za den, pamatujte na vhodnou obuv. Při chůzi na vysokých podpatcích se možný přínos navýšení pohybu může vyrušit s negativy vysokých "šteklí". Lodičky si nechávejte v kanceláři a na cestu domů se do toho pořádně "obujte". 



Potřebujete filtr pro články, videa a e-booky?



Řekli o nás