Stopa! Jak si určit maximální tepovou frekvenci při běhu na lyžích?


Máte sporttester a trénujete dle procentuálních hodnot své maximální srdeční frekvence? 

Pamatujte, že hodnota maximální tepové frekvence MTF vždy záleží na druhu sportu, které provozujete. Jiné MTF dosáhnete při běhu a významně nižší MTF dosáhnete např. při plavání.

Určení MTF je většinou nejpřesnější přímo v terénu při tom konkrétním druhu sportu. Jelikož článek píši druhý zimní den, je nasnadě vysvětlit,  jak si určíte svou maximální tepovou frekvence při běhu na lyžích.

Jak určit maximální tepovou frekvenci při běhu na lyžích?

1. Najděte si běžeckou dráhu či mírný svah o minimální délce 400 až 600 metrů.

2. Rozběhejte se na 0,8 až 1,6 km.

3. Běžte naplno jeden úsek – kolo, či mírný kopec v délce 400-600metrů. Zaznamenejte si svou srdeční frekvenci.

4. Běžte mírným odpočinkovým tempem 2 minuty a poté zopakujte rychlý úsek. Opět zaznamenejte svou srdeční frekvenci.

5. Po 2 minutovém odpočinku znovu zopakujte rychlý úsek s vaším maximálním úsilím. Na konci toho to úseku budete pravděpodobně dosahovat své maximální srdeční frekvence při běhu na lyžích.

Optimální je začínat trénovat na úrovni 60-75% vaší maximální srdeční frekvence, s cílem zlepšení aerobní vytrvalosti. Při této intenzitě si budujete základní vytrvalost, potřebnou ke zvládnutí dalších úrovní tréninku.

Přeji dobrý odpich a hladký skluz!

MUDr. Marie Skalská  

 



Běh na lyžích je skvělou aerobní aktivitou. I zde platí, že na běžkách dosahujeme jiné maximální srdeční frevekvence než třeba při plavání. Pokud víte, že v zimní sezoně budete pravidelně běžkovat a chcete se řídit svou tepovou frekvencí třeba za účelem redukce hmotnosti,  je nejlepší si si změřit přímo v terénu na lyžích. I zde pak platí, že optimální rozsah tepové frekvence na hubnutí je kolem 60-75% maximální tepové frekvence, kterou si v terénu naměříte.



Potřebujete filtr pro články, videa a e-booky?



Řekli o nás